De uitdaging
Hoe bereid ik de eigen schoonmaakdienst voor op de komende nieuwbouw, zonder dat de
“oudbouw” daar onder lijdt?
Het ziekenhuis had al een visiedocument voor het totale Facilitaire Bedrijf, maar nog geen
specifiek voor de schoonmaak. Alpheios hielp bij de vertaling, waarin kernwoorden als
professioneel, flexibel, eigenaarschap en vitale medewerkers steeds terug kwamen. Vanuit dit
visiedocument kon vervolgens verder gewerkt worden aan een programma waarmee de eigen
schoonmaakdienst de komende 4 jaar vooruit kan in de voorbereidingen naar de nieuwbouw.
De aanpak
Van visie naar uitvoering
Een visie is mooi, maar die visie ook tot uitvoering brengen nog mooier. In samenwerking met
alle verantwoordelijken stelden we dus een programma op onder de naam “van visie naar
resultaat”. Daarbij hoorde een concreet stappenplan en uiteraard een begroting. Een
belangrijk onderdeel van het stappenplan was een ontwikkelplan voor de medewerkers en hun
leidinggevenden. Op basis van hun eigen drijfveren (die we met een werkprofieltest
onderzochten) worden zij ingezet op gebieden waar hun kracht ligt en waar zij blij van
worden. Hierdoor hebben ze zelf de regie over hun ontwikkeling en zijn ze gemotiveerder dan
ooit.
Parallel hieraan werd de nieuwbouw ingedeeld in zones en werd de schoonmaakorganisatie daar
vanaf de basis opgebouwd. We boden hierbij extra ondersteuning op de backoffice en in
projectmanagement. Daardoor lijdt de schoonmaak van de “oudbouw” niet onder alle aandacht
voor de nieuwbouw.
Het resultaat
Medewerkers en leidinggevenden krijgen regie
Het mooiste resultaat is dat de medewerkers gemotiveerder zijn en de patiënttevredenheid is
gestegen. Daarnaast heeft de leiding zich ontwikkeld tot coach en worden alle
schoonmaakprocessen beter uitgevoerd. De medewerkers en leidinggevenden kregen zelf regie
binnen financiële kaders en duidelijk vastgelegde gewenste resultaten. Er wordt nog
regelmatig een benchmark gedaan om te checken of de organisatie nog marktconform presteert
en alles nog op schema ligt.