Klantvraag
Vitale medewerkers, duurzame inzetbaarheid en kwaliteit
Zorginstelling Laurens wilde een toekomstgerichte en wendbare facilitaire organisatie
inrichten, door onder andere over te stappen van uitbestede schoonmaak naar inbestede
schoonmaak. De vraag aan Alpheios: “Help ons door procesmatig en operationeel te adviseren
en te ondersteunen, zodat we een optimale afstemming tussen mensen, middelen, methoden en
machines krijgen.” De focus lag daarbij op vitale medewerkers, duurzame inzetbaarheid en
kwaliteit.
Zien en gezien worden
Schoonmaak als onderdeel van de organisatie
‘Onze schoonmakers stralen echt trots, betrokkenheid en bevlogenheid uit’, vertelt even later
Rop Spanjaard, directeur Facilitair en Vastgoed bij Laurens. ‘Je ziet ze gewoon shinen bij
hun machine en hun schoonmaaktrolley. Ze worden gezien én mogen gezien worden. Schoonmaak is
voor ons een wezenlijk onderdeel van de beleving van de organisatie.’
In drie jaar tijd heeft Laurens een grootschalige transitie doorlopen. De start werd ingezet
met een strategisch beleidsplan om alle 29 locaties van de zorginstelling uniform te
organiseren. Disciplines die er op elke locatie zijn – zoals eten & drinken, het
gastvrije onthaal en de schoonmaak – wilde Laurens voortaan in eigen beheer uitvoeren. ‘We
zijn dan niet afhankelijk van de willekeur van een externe aanbieder. We hebben alle
touwtjes in handen, ook wat betreft de keuze van middelen en de wijze waarop iets
schoongemaakt wordt’, legt Spanjaard uit. ‘Hierdoor kunnen we de schoonmaak zo inrichten dat
deze volledig aansluit bij onze ambitie: toekomstbestendig én gericht op duurzame
inzetbaarheid. Want we willen onze schoonmakers zo lang mogelijk gezond en vitaal houden.
Schoonmaken is zwaar werk en al helemaal op een locatie met een kwetsbare bewonersgroep.
Vooral veelvuldig bukken leidt tot verzuim. En dus gingen we op zoek naar een methodiek die
het werk lichter maakt.’
Partnership
Luisteren op de werkvloer
Laurens startte een aanbesteding en ging uiteindelijk met Alpheios in zee. ‘Een bijzondere
club’, beaamt Spanjaard. ‘De meeste leveranciers bedrijven sales: ze willen hun waren
slijten. Bij Alpheios vragen ze eerst wat je nodig hebt en waarmee ze je kunnen helpen. Na
goed geluisterd te hebben, werken ze samen met je aan de beste oplossing en de implementatie
ervan, onder andere met trainingen en begeleiding op de werkvloer. Er is echt sprake van een
partnership, waarin Alpheios ruim 60 jaar ervaring in de zorg meebrengt. Met het Triple T-concept als basis hebben we nu een methodiek met een
optimale afstemming van middelen, materialen, machines en mensen. Aan de hand hiervan hebben
we niet alleen de schoonmaak binnen de facilitaire dienst ingericht, maar ook de schoonmaak
in de zorg. Daarbij hebben we duidelijk afgesproken wie wat doet en wie waarvoor
verantwoordelijk is. Wordt er ’s nachts, als de schoonmakers niet aanwezig zijn, koffie
gemorst? Dan maakt het zorgpersoneel dit schoon. Met het juiste middel, volgens de
instructie. We blijven hierover met elkaar in gesprek, zodat facilitair en de zorg elkaar
niet tegenwerken, maar juist samenwerken.’
Pensioen
Een groot verschil met jaren geleden
‘Maar let wel: de zorg ruimt op, de schoonmaak maakt schoon’, voegt Ton Wouters toe. Wouters
is eerste medewerker service bij de Oudelandse Hof en Huize Sint Petrus en stuurt de
schoonmakers in deze twee zorglocaties aan. Hij merkt echt een verschil tussen nu en enkele
jaren geleden. ‘Het werkt veel fijner met een eigen schoonmaakdienst in huis. Neem de vloer;
die werd eerst op afgesproken tijden geboend, maar tussendoor niet. Als er dan toch iets
gebeurde, werd dat met de hand schoongemaakt. Nu pakken we de schrob-/zuigmachine en maken
het grondig schoon. Beter voor de vloer, maar ook fijner voor de schoonmaker, want de
bediening van de machine is heel prettig. En de trolley die onze schoonmakers gebruiken,
maakt het werken ook lichter.’ ‘Ja, dat merkten we al bij de workshops van Alpheios’, haakt
Spanjaard in. ‘Een van de deelnemers, een dame van 61, was enorm opgetogen toen ze de
instructie kreeg: “Wow, ik denk dat ik hiermee mijn pensioen ga halen!”.’
Trots
De schoonmaker centraal
Opvallend is ook de trots. Wouters: ‘Op een van de locaties was een schoonmaker boos omdat
iemand van het zorgpersoneel af en toe een schoonmaakmiddel voor het toilet uit zijn trolley
“leende”. Op het factsheet bij de Werktaakkaart staat hoe lang je bij normaal gebruik over
een fles doet. Die instructie kon hij nu niet volgen, omdat de fles veel sneller leeg ging.
Dat frustreerde hem enorm. Hij sluit voortaan zijn trolley af. Een prachtig voorbeeld van
trots, van de verantwoordelijkheid die onze schoonmakers voelen: wat in de trolley zit, is
van de schoonmakers. Zij weten hoe je moet schoonmaken, dus een ander moet van de spullen
afblijven.’
Het resultaat
Tientallen sollicitatiereacties
‘Schoonmaken is een vak geworden en niet meer een dienst onderaan de voedselketen’,
concludeert Spanjaard. ‘Schoonmaak staat midden in de organisatie. Sommige schoonmakers
voelen zich zelfs zo betrokken bij Laurens, dat ze de stap naar de zorg maken en
huiskamerbegeleider worden. Vandaar ook dat we volop in de schoonmaak investeren en ons
daarbij laten bijstaan door onze partner Alpheios. We willen simpelweg dat onze mensen
gezond en vitaal blijven. En dat betaalt zich terug met die trots, betrokkenheid en
bevlogenheid. Dat voelen onze schoonmakers en straalt ook naar buiten toe. Het zingt rond
dat we hier een goed werkklimaat en een goede methodiek bieden. Als we een
schoonmaakvacature plaatsen, krijgen we tientallen reacties! We moeten soms zelfs extra
recruitment uren begroten. Hoezo arbeidsmarkttekort?’