De handen ineen slaan
‘It takes two to tango’
Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) sloeg de handen ineen met Alpheios met het doel
om de kwaliteit van de schoonmaak te verbeteren. “Om een goed beeld te krijgen van ons
ziekenhuis en onze werkwijze op de schoonmaakafdeling, kreeg Alpheios een uitgebreide
kijk in onze keuken”, begint Mariëlle van Doorn, Hoofd Hospitality bij het ETZ. “Daaruit
kwam een aantal adviezen, die we stuk voor stuk hebben opgevolgd.” Een multidisciplinair
team van Alpheios analyseerde vanuit verschillende invalshoeken waar de knelpunten zaten
en vatte deze samen in een barometer, de nulmeting van het traject. “Daar stond het team
van het ETZ ook voor open, ook als het even pijn deed”, vertelt Frank Brandsma, Business
Consultant bij Alpheios. “Maar dat is ook het mooie aan dit traject. Wij kregen de
vrijheid om onderzoek te doen en het ETZ de ruimte om ons advies in de praktijk toe te
passen. It takes two to tango!” Dit resulteerde in een maatwerk traject, volledig
toegespitst op de verschillende locaties en medewerkers. “De kracht van het traject met
ETZ zit in de korte lijnen, de open communicatie”, vult Eric Hagenaars, Key Account
Manager bij Alpheios, aan. “Het is niet ‘hup hup, we gaan’, maar werken aan een nieuwe
mindset voor én met het hele team.”
Verbindende communicatie
Vertrouwen en eigenaarschap bij de schoonmaakmedewerker
Zo gingen de coördinatoren en schoonmaakmedewerkers onder andere aan de slag met de
onderlinge communicatie. Marinka Trimbos, Teamleider Schoonmaak ETZ: “De coördinatoren
volgden een cursus in leidinggeven, waar het thema feedback geven uitgebreid aan bod
kwam. Hoe ga je om met feedback van je medewerkers? En hoe los je onderling op een
passende manier problemen op? Uit de barometer bleek dat teamleiders vaak naar voren
werden geschoven als het daarop aankwam. We hebben de schoonmakers en coördinatoren
aangespoord om moeilijke zaken samen te bespreken én op te lossen. Dat verbetert niet
alleen de communicatie onderling, het geeft ook vertrouwen en voldoening.”
Dat vertrouwen en eigenaarschap wordt ook op andere manieren gestimuleerd. Zo zijn de
schoonmaakmedewerkers onderdeel van de afdeling Hospitality en daarmee onderdeel van het
visitekaartje van het ziekenhuis. Daar zijn ze maar wat trots op. “Dat stralen ze ook
uit”, zegt Mariëlle. “Ze zijn niet alleen schoonmaakmedewerker, maar helpen ook
bezoekers die op zoek zijn, maken een praatje met patiënten en geven defecten door aan
de betreffende afdelingen. Ze zijn onze ogen en oren in huis en krijgen hier de ruimte
voor.”
Die ruimte en vrijheid heeft sinds de samenwerking met Alpheios nog een andere kant
gekregen. “Alpheios heeft ons laten inzien dat we de verantwoordelijkheid meer bij de
medewerkers kunnen leggen. Zij bezitten alle kennis en weten wat nodig is om
struikelblokken weg te nemen”, vertelt Mariëlle verder. “De verbetergroepjes zijn hier
een mooi voorbeeld van. Hierin gaan medewerkers zelf met de coördinatoren aan de slag
met het vinden van oplossingen voor problemen waar ze tegenaan lopen. Dat leidt vaak tot
perfect passende oplossingen.” Een voorbeeld is het aanpassen van de werkroosters. Het
viel de teamleiders namelijk op dat coördinatoren in de avonduren niet op locatie
aanwezig waren, terwijl er op dat moment wel schoonmaakmedewerkers aan het werk zijn. In
plaats van het heft in eigen handen te nemen, is de verantwoordelijkheid voor het
verbeteren van het werkrooster neergelegd bij de coördinatoren en schoonmaakmedewerkers.
“Een spannend proces, moet ik eerlijk zeggen. Toch hielden we vol”, zegt Marinka. “Een
paar weken en roosters verder zaten we op één lijn en hanteren we een rooster dat voor
iedereen werkt. Ik vond het een heel leerzaam traject, onder andere omdat je gaandeweg
meer begrip voor elkaar kweekt.”
Een boost voor het personeel
Opleiden tot nóg betere schoonmaakmedewerkers
Een ander onderdeel uit de barometer is het volgen van opleidingen. “Om dit waar te maken
hebben we de KIPZ-gelden aangevraagd. Dit staat voor Kwaliteitsimpuls Personeel
Ziekenhuiszorg en wordt gebruikt om het personeel een boost te geven op het gebied van
ontwikkeling en opleiding”, legt Mariëlle uit. “Samen met Alpheios hebben we een mooi
palet aan interventies, maar ook opleidingen gevonden. Deze zorgen voor betrokkenheid en
een goed gevulde rugzak aan kennis.” Recent ontving de eerste groep schoonmakers hun
diploma voor de basisopleiding professioneel schoonmaken en de desinfectieopleiding.
Mooie resultaten, die vruchten afwerpen in de praktijk. Marinka: “Naast deze opleidingen
staan er nog een vloeren- en OK-opleiding op de planning voor een deel van de
schoonmakers."
Deze opleidingen zijn ook een belangrijke factor voor het vinden én behouden van
gekwalificeerd personeel. Met de alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt in het
achterhoofd, wil het ETZ laten zien dat ze graag investeren in hun eigen mensen. “Onze
medewerkers maken de afdeling, zijn trots dat ze in het ziekenhuis werken”, vertelt
Mariëlle. “Het is onze kracht om te luisteren naar wat zij willen. Dat is niet alleen
goed voor de algemene kwaliteit die het ziekenhuis wil leveren, maar ook de kwaliteit
van het personeel.”
Betrokkenheid
Doorgaand traject
Tijdens het verbetertraject zijn al veel mooie resultaten behaald. “Dit hele traject is
ook voor ons een mooie blijk van erkenning”, vertelt Eric. “We worden gezien als meer
dan een opleider, dat vind ik een mooi compliment.” Tweewekelijks zitten het ETZ en
Alpheios (digitaal) samen om de voortgang te bespreken en nieuwe knelpunten te spreken.
Zo blijven beide partijen betrokken bij elkaar om de kwaliteit blijvend te
verbeteren.