Een steentje bijdragen aan de maatschappij
Veelzijdig voor medewerker én klant
De mens staat bij IBN centraal, zowel de medewerker als de klant. Dat blijkt wel uit de
werkwijze van het bedrijf. “We zijn er om drie redenen”, begint Nico Merkx, manager
bedrijfsdiensten IBN Facilitair. “We bieden mensen een springplank naar de reguliere
arbeidsmarkt, waarbij ze zichzelf kunnen ontwikkelen door middel van een erkende
vakopleiding. Daarnaast helpen we onze kernbezetting aan werk in bijvoorbeeld de
schoonmaak, in het groen, in onze eigen kwekerijen, maar ook via assemblage- en
co-packing werkzaamheden, en via detacheringen bij werkgevers in de regio in allerlei
functies.” Als laatste is IBN er ook voor zij die even een stap terug moeten nemen in
hun huidige werk, door bijvoorbeeld langdurige ziekte. Uiteindelijk begint alles bij
hetzelfde startpunt: de goede match. “We kijken én luisteren met oprechte interesse naar
onze medewerkers en willen weten wat hen gelukkig maakt”, vertelt Nico. “Onze
medewerkers zijn er trots op dat ze hun steentje kunnen bijdragen aan de
maatschappij.”
Anderzijds is IBN er ook voor haar klanten. Mark van den Bogaert,
rayonleider bij IBN, vertelt er meer over: “We proberen met onze dienstverlening het
complete facilitaire pakket van onze klanten over te nemen. Zo kunnen zij zich richten
op hun core business. Denk bijvoorbeeld aan een basisschoolorganisatie: door onze komst
hebben zij alle tijd voor het onderwijs en hun leerkrachten. Alle facilitaire diensten
die daarbuiten vallen, nemen wij voor onze rekening. Uiteraard vinden we het belangrijk
dat onze klanten ook matchen met onze visie: kansen bieden aan mensen die het nodig
hebben.”
Schoonmaakmethodes
Van traditioneel naar microvezel
Ruim 30 jaar geleden sloegen IBN en Alpheios
de handen ineen. “Ik werk hier al zeker twintig jaar en heb altijd met Alpheios
gewerkt”, weet Nico. “Ze zijn er altijd geweest, nog voordat Vebego in beeld kwam in
2006 en uiteindelijk 50% van de aandelen in IBN Facilitair nam.” Een duurzame
samenwerking dus, die verschillende veranderingen teweeg heeft gebracht. “Neem de
manier van schoonmaken binnen IBN bijvoorbeeld. Jaren geleden hebben we de
traditionele schoonmaakmethodes vaarwelgezegd en zijn we op advies van Alpheios
overgeschakeld naar de nu bekende microvezelmethode. Een hele omslag voor die tijd,
waar we nu nog dagelijks de vruchten van plukken!”
Kennis en ervaringen delen
Meer dan leverancier van producten
Maar dat is zeker niet het enige wat de samenwerking zo duurzaam maakt. Naast het leveren
van producten, zoals reinigingsmiddelen of schoonmaakwagens, deelt Alpheios haar kennis
met IBN. “Ze staan gevraagd en ongevraagd bij ons op de stoep”, lacht Mark. “Bij ons is
dat Patrick. Hij komt ‘gewoon’ om even te zien hoe het gaat en of hij iets voor ons kan
betekenen. Hij kijkt verder dan onze vragen en geeft advies waar je écht mee verder
kunt.” Ook wordt het interne onderhoudsteam van IBN regelmatig door Alpheios geschoold.
“We nodigen de medewerkers dan uit om kennis te maken en meer te leren over de nieuwe
machines in het assortiment”, vertelt Patrick Gramsma, accountmanager bij Alpheios.
“Gaat er iets stuk? Dan leveren wij de onderdelen die de medewerkers nodig hebben voor
de reparatie.” Anderzijds deelt IBN goede en minder goede ervaringen met Alpheios, zodat
er samen naar een oplossing kan worden gezocht. En is er vraag naar een product dat nog
niet in het assortiment zit? Dan lost Alpheios dat óók op, blijkt uit een voorbeeld van
Mark. “Toen wij bij Alpheios aanklopten voor een product dat zowel reinigt als
onderhoudt, is een chemicus met ons aan de slag gegaan om dit samen te ontwikkelen. Zo
is Floor Fix Combi ontstaan, een product dat andere bedrijven ook kunnen inkopen bij
Alpheios.”
Middelen, materialen en opleiding
Vitaliteit en werkgeluk door een goede basis
Met de omslag naar de microvezelmethode is
het vak al beduidend minder fysiek zwaar dan jaren geleden. Bovendien draagt deze
werkwijze bij aan de vitaliteit en het werkgeluk van de medewerkers bij IBN. “We
schaffen heel bewust producten aan die bijdragen aan de vitaliteit van onze mensen”,
vertelt Nico. “Robots worden vaak gezien als een ontwikkeling die werk wegnemen,
maar bij ons ondersteunen ze de medewerker.” Een mooi voorbeeld van een product dat
ook bijdraagt aan de vitaliteit van de schoonmakers is de Triple-T E-Trolley, een
elektrisch verrijdbare schoonmaaktrolley. Deze wordt getest op IBN-locaties in Oss
en Veghel. Geen geduw en getrek aan een zware werkwagen en zoeken naar alle
spulletjes tijdens het schoonmaken, maar een soepel bestuurbare trolley die slim is
ingericht zodat alles overal bij de hand is. “IBN heeft niet alleen vragen over de
kwaliteitsverbetering, maar vraagt ook om middelen die het werk leuker en
gemakkelijker maken” vertelt Patrick. “Dat ze openstaan voor innovaties en met ons
meedenken, maakt onze samenwerking extra prettig.”
Bovendien zijn het niet alleen de
juiste
producten die bijdragen aan vitaliteit en werkgeluk op de werkvloer. Ook de gedegen
kennis die de medewerkers van IBN opdoen in het Schoonmaakhuis speelt een grote rol.
In Oss is een compleet klaslokaal met praktijkruimte ingericht om (opfris)cursussen
over het schoonmaakvak aan te bieden. Iedere medewerker van IBN die start in de
schoonmaak, volgt hier trainingen en cursussen. Marij van Heeswijk, docent bij IBN,
weet er alles over te vertellen. “Schoonmaken is echt een vak en dat leren de
cursisten bij mij en mijn collega’s. Van ergonomisch werken en het hanteren van
veiligheidsinstructies tot les over pH-waardes en de effecten van
schoonmaakmiddelen. Alles komt hier voorbij”, legt Marij uit. “Maar wat ik minstens
zo belangrijk vind, is dat de schoonmakers weten hoe belangrijk ze zijn. Ze zijn van
onschatbare waarde voor de maatschappij.” Ga maar eens na hoe een kantoor eruit zou
zien zonder schoonmakers. Een nog beter voorbeeld is een operatiekamer, die moet
smetteloos zijn om ziekenhuisbacteriën te voorkomen. “Ook dat wordt een cursist
bijgebracht”, vertelt Marij. “Deze en andere kennis doen ze op middels het
e-learning systeem, dat we samen met Alpheios hebben samengesteld. De basis leren ze
hier, de échte ervaring doen ze op in de praktijk.” Na afronding van een cursus
ontvangt de cursist een diploma dat wordt erkend door de Raad voor
Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS). Zo kan de schoonmaker
overal aan de slag.
Nauwe samenwerking
Collegiale band
IBN en Alpheios zijn zo nauw bij elkaar
betrokken, dat er sprake is van een warme, collegiale band tussen beide partijen.
Daarover zegt Nico: “Ik durf te stellen dat het zonder Alpheios niet mogelijk zou
zijn voor IBN om sociaal te ondernemen. Onze medewerkers kunnen mede door hun
inspanningen dag in dag uit hun werk uitvoeren en zichzelf
ontwikkelen.”