Klantverhaal: IBN (Integrale Bedrijven Noord-Brabant)

'We kijken én luisteren met oprechte interesse naar onze medewerkers en willen weten wat hen gelukkig maakt'

Iedereen heeft talent, klaar om verder ontwikkeld te worden. Daar weten ze bij IBN (Integrale Bedrijven Noord-Brabant) alles van. Deze sociale onderneming is binnen de gemeenten Bernheze, Boekel, Land van Cuijk, Maashorst, Meierijstad en Oss verantwoordelijk voor de begeleiding van inwoners die net wat meer ondersteuning nodig hebben bij het vinden van een baan in de maatschappij. Binnen deze visie vond IBN de perfecte partner in Alpheios. Door de jaren heen is de samenwerking uitgegroeid tot een bijzonder partnership.

Gewerkt aan:
Talentontwikkeling en vitaliteit

Samenwerking sinds:
+- 1987


afbeelding
Een steentje bijdragen aan de maatschappij

Veelzijdig voor medewerker én klant

De mens staat bij IBN centraal, zowel de medewerker als de klant. Dat blijkt wel uit de werkwijze van het bedrijf. “We zijn er om drie redenen”, begint Nico Merkx, manager bedrijfsdiensten IBN Facilitair. “We bieden mensen een springplank naar de reguliere arbeidsmarkt, waarbij ze zichzelf kunnen ontwikkelen door middel van een erkende vakopleiding. Daarnaast helpen we onze kernbezetting aan werk in bijvoorbeeld de schoonmaak, in het groen, in onze eigen kwekerijen, maar ook via assemblage- en co-packing werkzaamheden, en via detacheringen bij werkgevers in de regio in allerlei functies.” Als laatste is IBN er ook voor zij die even een stap terug moeten nemen in hun huidige werk, door bijvoorbeeld langdurige ziekte. Uiteindelijk begint alles bij hetzelfde startpunt: de goede match. “We kijken én luisteren met oprechte interesse naar onze medewerkers en willen weten wat hen gelukkig maakt”, vertelt Nico. “Onze medewerkers zijn er trots op dat ze hun steentje kunnen bijdragen aan de maatschappij.”

Anderzijds is IBN er ook voor haar klanten. Mark van den Bogaert, rayonleider bij IBN, vertelt er meer over: “We proberen met onze dienstverlening het complete facilitaire pakket van onze klanten over te nemen. Zo kunnen zij zich richten op hun core business. Denk bijvoorbeeld aan een basisschoolorganisatie: door onze komst hebben zij alle tijd voor het onderwijs en hun leerkrachten. Alle facilitaire diensten die daarbuiten vallen, nemen wij voor onze rekening. Uiteraard vinden we het belangrijk dat onze klanten ook matchen met onze visie: kansen bieden aan mensen die het nodig hebben.”


Schoonmaakteam AFAS
Schoonmaakteam AFAS
Schoonmaakmethodes

Van traditioneel naar microvezel

Ruim 30 jaar geleden sloegen IBN en Alpheios de handen ineen. “Ik werk hier al zeker twintig jaar en heb altijd met Alpheios gewerkt”, weet Nico. “Ze zijn er altijd geweest, nog voordat Vebego in beeld kwam in 2006 en uiteindelijk 50% van de aandelen in IBN Facilitair nam.” Een duurzame samenwerking dus, die verschillende veranderingen teweeg heeft gebracht. “Neem de manier van schoonmaken binnen IBN bijvoorbeeld. Jaren geleden hebben we de traditionele schoonmaakmethodes vaarwelgezegd en zijn we op advies van Alpheios overgeschakeld naar de nu bekende microvezelmethode. Een hele omslag voor die tijd, waar we nu nog dagelijks de vruchten van plukken!”


Kennis en ervaringen delen

Meer dan leverancier van producten

Maar dat is zeker niet het enige wat de samenwerking zo duurzaam maakt. Naast het leveren van producten, zoals reinigingsmiddelen of schoonmaakwagens, deelt Alpheios haar kennis met IBN. “Ze staan gevraagd en ongevraagd bij ons op de stoep”, lacht Mark. “Bij ons is dat Patrick. Hij komt ‘gewoon’ om even te zien hoe het gaat en of hij iets voor ons kan betekenen. Hij kijkt verder dan onze vragen en geeft advies waar je écht mee verder kunt.” Ook wordt het interne onderhoudsteam van IBN regelmatig door Alpheios geschoold. “We nodigen de medewerkers dan uit om kennis te maken en meer te leren over de nieuwe machines in het assortiment”, vertelt Patrick Gramsma, accountmanager bij Alpheios. “Gaat er iets stuk? Dan leveren wij de onderdelen die de medewerkers nodig hebben voor de reparatie.” Anderzijds deelt IBN goede en minder goede ervaringen met Alpheios, zodat er samen naar een oplossing kan worden gezocht. En is er vraag naar een product dat nog niet in het assortiment zit? Dan lost Alpheios dat óók op, blijkt uit een voorbeeld van Mark. “Toen wij bij Alpheios aanklopten voor een product dat zowel reinigt als onderhoudt, is een chemicus met ons aan de slag gegaan om dit samen te ontwikkelen. Zo is Floor Fix Combi ontstaan, een product dat andere bedrijven ook kunnen inkopen bij Alpheios.”

Schoonmaakteam AFAS
Schoonmaakteam AFAS
Middelen, materialen en opleiding

Vitaliteit en werkgeluk door een goede basis

Met de omslag naar de microvezelmethode is het vak al beduidend minder fysiek zwaar dan jaren geleden. Bovendien draagt deze werkwijze bij aan de vitaliteit en het werkgeluk van de medewerkers bij IBN. “We schaffen heel bewust producten aan die bijdragen aan de vitaliteit van onze mensen”, vertelt Nico. “Robots worden vaak gezien als een ontwikkeling die werk wegnemen, maar bij ons ondersteunen ze de medewerker.” Een mooi voorbeeld van een product dat ook bijdraagt aan de vitaliteit van de schoonmakers is de Triple-T E-Trolley, een elektrisch verrijdbare schoonmaaktrolley. Deze wordt getest op IBN-locaties in Oss en Veghel. Geen geduw en getrek aan een zware werkwagen en zoeken naar alle spulletjes tijdens het schoonmaken, maar een soepel bestuurbare trolley die slim is ingericht zodat alles overal bij de hand is. “IBN heeft niet alleen vragen over de kwaliteitsverbetering, maar vraagt ook om middelen die het werk leuker en gemakkelijker maken” vertelt Patrick. “Dat ze openstaan voor innovaties en met ons meedenken, maakt onze samenwerking extra prettig.”

Bovendien zijn het niet alleen de juiste producten die bijdragen aan vitaliteit en werkgeluk op de werkvloer. Ook de gedegen kennis die de medewerkers van IBN opdoen in het Schoonmaakhuis speelt een grote rol. In Oss is een compleet klaslokaal met praktijkruimte ingericht om (opfris)cursussen over het schoonmaakvak aan te bieden. Iedere medewerker van IBN die start in de schoonmaak, volgt hier trainingen en cursussen. Marij van Heeswijk, docent bij IBN, weet er alles over te vertellen. “Schoonmaken is echt een vak en dat leren de cursisten bij mij en mijn collega’s. Van ergonomisch werken en het hanteren van veiligheidsinstructies tot les over pH-waardes en de effecten van schoonmaakmiddelen. Alles komt hier voorbij”, legt Marij uit. “Maar wat ik minstens zo belangrijk vind, is dat de schoonmakers weten hoe belangrijk ze zijn. Ze zijn van onschatbare waarde voor de maatschappij.” Ga maar eens na hoe een kantoor eruit zou zien zonder schoonmakers. Een nog beter voorbeeld is een operatiekamer, die moet smetteloos zijn om ziekenhuisbacteriën te voorkomen. “Ook dat wordt een cursist bijgebracht”, vertelt Marij. “Deze en andere kennis doen ze op middels het e-learning systeem, dat we samen met Alpheios hebben samengesteld. De basis leren ze hier, de échte ervaring doen ze op in de praktijk.” Na afronding van een cursus ontvangt de cursist een diploma dat wordt erkend door de Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS). Zo kan de schoonmaker overal aan de slag.


Schoonmaakteam AFAS
Schoonmaakteam AFAS
Nauwe samenwerking

Collegiale band

IBN en Alpheios zijn zo nauw bij elkaar betrokken, dat er sprake is van een warme, collegiale band tussen beide partijen. Daarover zegt Nico: “Ik durf te stellen dat het zonder Alpheios niet mogelijk zou zijn voor IBN om sociaal te ondernemen. Onze medewerkers kunnen mede door hun inspanningen dag in dag uit hun werk uitvoeren en zichzelf ontwikkelen.” 


Wil jij ook vitale medewerkers die zichzelf kunnen ontwikkelen?

Neem dan contact met ons op. Wie weet is dit de start van een mooie nieuwe samenwerking?