Goede communicatie bevordert de productiviteit
Samen vooruit dankzij opleidingen op maat
Terwijl Angela trainingen kreeg over teammanagement, probleemoplossing en
taakoptimalisatie, konden haar collega’s een opleiding op maat volgen die hun
werkomstandigheden ten goede kwam. De basisprincipes van schoonmaken werden doorlopen,
de hygiënemaatregelen nog eens toegelicht ... Er werd bovendien uitgelegd hoe ze beter
kunnen communiceren met hun teams, wat de groep nog dichter bij elkaar heeft
gebracht.
"Het zijn opleidingen die we graag volgen", zegt Martine
Janssens, een van de twaalf verantwoordelijken in Marie Curie. “Dankzij de cursussen
kunnen we evolueren en blijven we op de hoogte van nieuwe technieken. Meer nog,
tijdens de opleidingen in het teken van communicatie leren we ons op de juiste
manier te gedragen tegenover een medewerker." Door de juiste woorden te vinden
om informatie over te brengen of door gepast te reageren op een specifieke situatie,
wordt de band tussen de verantwoordelijken en de medewerkers sterker. Dat bevordert de
productiviteit op de werkplek.
“Zo word je ook zelfstandiger. Als er
bijvoorbeeld een conflict of een probleem opduikt, dan kijken we even naar de acht
geheugensteuntjes op de muur. Zo krijgen we ook wat meer tijd om optimaal te
communiceren in die situatie.” Doordat iedereen dezelfde basis heeft, of het nu
gaat om opleiding, communicatie of zelfs het werk opvolgen, spreekt iedereen dezelfde
taal. Het is de enige manier om doeltreffend vooruitgang te boeken.
Een grote verhuizing vergt goede voorbereidingen
Dankzij een uitgekiende voorbereiding van het oude ziekenhuis naar Marie Curie
Alpheios heeft ook heel wat voorbereidingen getroffen, zodat de verhuizing van het team
naar de nieuwe locatie in 2014 vlot zou verlopen. Het team kwam namelijk terecht in een
nieuw pand dat groter was dan het oude ziekenhuis. De rol van Alpheios bestond erin om
Angela te begeleiden en te ondersteunen, om ervoor te zorgen dat alles op rolletjes zou
lopen. Het aantal vereiste medewerkers berekenen, fulltime en parttime functies
toewijzen, de werklast voor elke functie bepalen, een passend opleidingsprogramma
opstellen ... Alles werd tot in de puntjes gepland, zodat alle medewerkers er klaar voor
zouden zijn zodra ze in het nieuwe Marie Curie-ziekenhuis aankwamen. Alpheios heeft alle
expertise in huis om dergelijke opdrachten tot een goed einde te brengen.
Er is sprake van professionele betrokkenheid
Altijd paraat voor klanten, met een glimlach
Het Alpheios-team werkt graag samen met het burgerlijk ziekenhuis Marie Curie (en zij met
Alpheios), omdat er een soort professionele betrokkenheid is ontstaan. Iedereen boekt
beetje bij beetje en samen vooruitgang om waar nodig de vereiste aanpassingen te doen.
Wanneer het werk voor alle betrokkenen op een goede manier wordt geleid, heeft dat een
positief effect op de sfeer en de motivatie van de ziekenhuisteams.
"Delphine
is altijd heel positief en dat motiveert ons elke dag opnieuw. Sinds het begin van
het avontuur met Alpheios is ons werk veranderd, in positieve zin! En dat heeft
gunstige gevolgen voor mijn werk en dat van mijn teams”, legt Angela met de
glimlach uit.
De filosofie van Alpheios is gebaseerd op een onveranderlijke
driehoek. Aan de ene zijde heb je het geproduceerde materiaal, de tweede zijde staat
voor het aspect ‘organisatie’ en als derde zijn er de mensen. Zonder menselijkheid zou
dit niet werken. Het is ook een van de redenen waarom de opdracht bij Marie Curie zo
goed geslaagd is. Iedereen blijft nederig en profiteert van de hulp van het
Alpheios-team. En omgekeerd.
Als afsluiter: mooie woorden van Delphine
“Toen ik op een dag onze samenwerking kwam evalueren, stond ik versteld: Angela had
nog alle rapporten en informatie die ik had gegeven. Alles werd zorgvuldig
bijgehouden in een notitieboekje dat ze nog steeds gebruiken. Dit maakt de
menselijke dimensie van ons vak voelbaarder.”