Gestroomlijnde werkprocessen
Het faciliteren van een schone en veilige omgeving
Verschillende groepen zorgvragers met psychische problemen komen dagelijks in de gebouwen
van Zorggroep Myna. Veiligheid voor de patiënt en de medewerker is hier een stuk
lastiger te garanderen dan in een algemeen ziekenhuis. In het psychiatrisch ziekenhuis
wordt daarom bijvoorbeeld gewerkt met verschillende soorten schoonmaakwagens die
gedeeltelijk of helemaal afgesloten kunnen worden. Dit zorgt ervoor dat patiënten niet
bij de chemicaliën kunnen. Ook zijn er werkprocessen waarbij de nadruk veel meer op
veiligheid ligt dan bij andere ziekenhuizen.
"Gestroomlijnde werkprocessen zijn ontzettend belangrijk voor het leveren van goede zorg",
geeft Heidi Clysters aan. Zij
is het hoofd van schoonmaak, wassen & linnen en de logistieke ploeg bij Myna in
Bilzen-Hoeselt. De werkprocessen op haar afdeling waren tot voor kort niet
gestandaardiseerd. "Als er een nieuwe medewerker begon, werd deze ingewerkt door iemand
die al een stuk langer in dienst was en alles op haar eigen manier deed. Uiteindelijk
gingen de medewerkers op hun eigen manier schoonmaken, terwijl het net belangrijk is dat
alle collega’s van het onderhoud alles op dezelfde manier doen. Er ontbrak een stukje
leiderschap op de werkvloer."
Betere kwaliteit en meer betrokkenheid
Opleidingen op maat van Alpheios
Heidi heeft een aantal jaar geleden zelf een opleiding tot leidinggevende gevolgd bij
Alpheios. Vanwege haar goede ervaringen heeft zij Alpheios ingevlogen om teamleiders op
te leiden om het probleem op de werkvloer op te lossen. Alpheios verzorgt namelijk
meerdere opleidingstrajecten, waaronder een opleiding tot teamleider met daarin een
nadruk op persoonlijke sturing. Ook faciliteert Alpheios jaarlijks opfrissingscursussen
zodat de teamleiders te allen tijde hun taken het beste kunnen uitvoeren. "Als er nu
een nieuwe medewerker begint, dan wordt deze een à twee weken ingewerkt door een
teamleider die een opleiding bij Alpheios heeft gevolgd. Nieuwe collega’s leren dan
meteen de vaste routine. Het resultaat is zichtbaar aanwezig, want het schoonmaken gaat
soepeler, is van betere kwaliteit en het personeel voelt zich meer betrokken bij het
hele schoonmaakproces."
Die betrokkenheid komt niet alleen door het aanleren van
vaste routines, maar ook door de extra aandacht die de teamleiders en afdelingshoofden
hebben voor hun personeel. "We hebben bij Alpheios geleerd om het gesprek aan te gaan
met medewerkers als we merken dat zij problemen hebben. Doordat zij hun problemen nu
eerder aan ons vertellen, kunnen we deze beter oplossen. Ook laten we collega’s
meedenken als er beslissingen moeten worden genomen. Hierdoor voelen zij zich gehoord.
Ook verhogen we zo het werkplezier en schiet de mentale vitaliteit omhoog. Dit is
allemaal het resultaat van een opleiding van Alpheios."
Unieke aanpak
Persoonlijke opleiding voor het beste leiderschap
De opleidingen van Alpheios hebben aandacht voor individuele deelnemers. Jessica Vande
Reyd, adjunct van de facilitaire dienst bij Myna, heeft een opleiding bij Alpheios
gevolgd en vertelt over haar ervaring. "Van nature ben ik een vrij pittig persoon. Ik
ben direct en kan daardoor onbedoeld vrij hard uit de hoek komen. Dit kan door collega’s
als naar worden ervaren. Bij de opleiding van Alpheios heb ik geleerd om rustiger mijn
boodschap over te brengen, zodat ik positiever de medewerkers kan ondersteunen. Dit
heeft ontzettend geholpen," zegt Jessica. Heidi onderstreept dit. "Niet alleen de
opleiding zelf, maar ook de nazorg vanuit Alpheios is heel erg goed. De mensen bij
Alpheios zijn zeer betrokken en dragen hun partners een warm hart toe. Als er iets is,
kunnen wij meteen bij Alpheios aankloppen."
Positieve sturing
Covid: een periode vol stress én succes
Een van de meest stressvolle, maar ook succesvolle periodes voor dit schoonmaakteam was
tijdens de corona pandemie. "Toen hebben wij écht met de hele groep (60 dames) keihard
moeten werken en voor elkaar klaar moeten staan. De dames namen veel diensten van elkaar
over en moesten veel nieuwe processen aanleren. Er waren hele strenge
schoonmaakprotocollen, er moest meer gewassen worden, er waren veel patiëntwisselingen
en we moesten met extra ontsmettingsmiddelen werken. Dit was echt een ontzettend
intensieve tijd", vertelt Heidi. "Een positieve sturing was essentieel om goede
diensten te blijven verlenen. Goed leidinggeven in zo’n situatie bestaat uit motiveren,
pluimen geven aan collega’s, af en toe een traktatie geven, complimentjes geven en
positief blijven ondanks de ellendige situatie die een paar jaar duurde. Kleine
attenties hielpen ook, van een kerstkaart tot een presentje met Pasen of de Ramadan.
Deze manier van denken, de veerkracht en dit uitdagende leiderschap heb ik geleerd bij
Alpheios. En daar zijn mijn collega’s en ik ontzettend dankbaar voor!"