Klantverhaal: AZ Groeninge, Leviy en Alpheios
Een 'smart' oplossing is slechts zo slim als het plan en de mensen erachter
AZ Groeninge, een groot ziekenhuis in West-Vlaanderen, ondervond uitdagingen bij
het werven van schoonmaakpersoneel. Facilitair Manager Philip Dupont herkende
het probleem binnen de organisatie en begon aan een plan om de schoonmaak te
herdefiniëren. Hij werd hierbij door een aantal zaken verrast. Zo moesten ze
bijvoorbeeld sollicitanten afwijzen die fulltime wilden werken. De taken en
planningen binnen de schoonmaakorganisatie waren namelijk te inflexibel. "Hoe
is dat mogelijk, terwijl we 125.000 vierkante meter moeten schoonmaken?"
vroeg Philip zich af. Ze moesten de schoonmaak anders gaan benaderen. Hier
kwamen Alpheios en Leviy in beeld. Samen met AZ Groeninge hebben ze digitale
oplossingen geïmplementeerd en de schoonmaak geherdefinieerd.
Digitalisering alleen is nooit het antwoord
AZ Groeninge, Alpheios en Leviy geloven dat een slimme oplossing slechts zo slim is
als het plan en de mensen erachter. Digitalisering alleen is nooit het antwoord,
maar het kan wel een meer flexibele en dynamischere werkomgeving creëren. Alpheios
is tijdens het proces gevraagd om de schoonmaaksituatie opnieuw te calculeren. Het
doel hiervan was niet om te berekenen hoe de klus met zo min mogelijk mensen
geklaard kan worden, maar om ervoor te zorgen dat mensen zo lang en gezond mogelijk
kunnen werken. Door onder andere te gaan werken met twee-uurssloten is er meer
flexibiliteit in de planning mogelijk, wat verschillende contractvormen beter
ondersteunt.
Implementatie van Leviy
De software van Leviy vergemakkelijkt het op afstand toewijzen van taken, waardoor
leidinggevenden van de afdelingen meer tijd op de werkvloer kunnen doorbrengen met
hun teams. Daar voegen ze de meeste waarde toe. Prioriteitstaken worden op één
centraal punt verzameld en via de app verdeeld. Dit maakt het ook eenvoudiger om de
werklast te spreiden. Schoonmakers hoeven zich zo geen zorgen meer te maken wanneer
collega's zich ziek melden. Leviy kan ook gekoppeld worden aan sensoren, wat het
mogelijk maakt om alleen de ruimtes te reinigen die daadwerkelijk zijn gebruikt. Zo
vermijd je onnodig werk.
Leviy wordt daarnaast gebruikt voor
kwaliteitscontroles en om te analyseren wat goed gaat en wat beter kan. De
statistieken die hieruit vloeien, maken het eenvoudig om taken te analyseren en te
monitoren, zodat leidinggevenden hun schoonmakers op basis van feiten kunnen
coachen. Het maakt het ook gemakkelijker om te bepalen wat een schoonmaker moet
weten. Voorheen werd de schoonmaakploeg regelmatig (niet altijd op een respectvolle
manier) verteld dat ze ergens moésten schoonmaken. Nu kunnen ze data gebruiken om
uit te leggen wat de gevolgen van een wijziging in de planning voor het budget
zouden betekenen. Door deze stap in professionalisering is er meer respect voor de
schoonmaakafdeling.
Betrokkenheid is key
Maar digitalisering alleen is nooit de oplossing. Medewerkers-betrokkenheid is
cruciaal, met leidinggevenden die actief deelnemen aan het planningsproces. Deze
samenwerkingsaanpak geeft het personeel meer zeggenschap en vergemakkelijkt de
implementatie van veranderingen. Daarnaast vernieuwde het ziekenhuis het
inwerkprogramma voor schoonmaakpersoneel, met een focus op de kritieke eerste 14
dagen, om de betrokkenheid en het behoud van werknemers te verbeteren. Alpheios
heeft een bijdrage mogen leveren aan het ondersteunen en opleiden van het
schoonmaakpersoneel tijdens dit digitaliseringstraject zodat ook écht een breed
draagvlak werd gecreëerd voor deze nieuwe manier van werken.
Positieve resultaten
Er is nog een weg af te leggen maar de eerste resultaten zijn veelbelovend. Tijdens
de jaarlijkse NPS bevraging in maart scoort de schoonmaak 82%
tevredenheid. Vacatures zijn ingevuld en nieuwe medewerkers blijven, wat een
invloed heeft op retentie. De organisatie erkent echter het belang van een lange
termijn evaluatie om de volledige impact van alle initiatieven te
beoordelen.
De strategische benadering van AZ Groeninge voor
personeelsbeheer, waarbij ze technologie combineren met medewerkersbetrokkenheid en
een focus op de werknemerservaring, heeft positieve resultaten opgeleverd. Door
flexibiliteit en welzijn voorop te stellen, streeft het ziekenhuis naar een
aantrekkelijkere en duurzamere werkomgeving voor haar schoonmaakpersoneel.