Klantcase

‘Het mooiste resultaat is dat de medewerkers gemotiveerder zijn en de patiënttevredenheid is gestegen’

De directie van een topklinisch ziekenhuis wilde de eigen schoonmaakdienst toekomstbestendig maken. Er stond nieuwbouw gepland over ongeveer 4 jaar en de schoonmaak moest hier op voorbereid worden. We mochten meedenken over de visie op schoonmaak en vooral hoe die visie vervolgens ook werkelijkheid kon worden. Hieruit rolde een concreet programma met stappenplan en begroting waarmee de organisatie de komende jaren aan de slag kon.

afbeelding
De uitdaging

Hoe bereid ik de eigen schoonmaakdienst voor op de komende nieuwbouw, zonder dat de “oudbouw” daar onder lijdt?

Het ziekenhuis had al een visiedocument voor het totale Facilitaire Bedrijf, maar nog geen specifiek voor de schoonmaak. Alpheios hielp bij de vertaling, waarin kernwoorden als professioneel, flexibel, eigenaarschap en vitale medewerkers steeds terug kwamen. Vanuit dit visiedocument kon vervolgens verder gewerkt worden aan een programma waarmee de eigen schoonmaakdienst de komende 4 jaar vooruit kan in de voorbereidingen naar de nieuwbouw.

De aanpak

Van visie naar uitvoering

Een visie is mooi, maar die visie ook tot uitvoering brengen nog mooier. In samenwerking met alle verantwoordelijken stelden we dus een programma op onder de naam “van visie naar resultaat”. Daarbij hoorde een concreet stappenplan en uiteraard een begroting. Een belangrijk onderdeel van het stappenplan was een ontwikkelplan voor de medewerkers en hun leidinggevenden. Op basis van hun eigen drijfveren (die we met een werkprofieltest onderzochten) worden zij ingezet op gebieden waar hun kracht ligt en waar zij blij van worden. Hierdoor hebben ze zelf de regie over hun ontwikkeling en zijn ze gemotiveerder dan ooit.

Parallel hieraan werd de nieuwbouw ingedeeld in zones en werd de schoonmaakorganisatie daar vanaf de basis opgebouwd. We boden hierbij extra ondersteuning op de backoffice en in projectmanagement. Daardoor lijdt de schoonmaak van de “oudbouw” niet onder alle aandacht voor de nieuwbouw.

Het resultaat

Medewerkers en leidinggevenden krijgen regie

Het mooiste resultaat is dat de medewerkers gemotiveerder zijn en de patiënttevredenheid is gestegen. Daarnaast heeft de leiding zich ontwikkeld tot coach en worden alle schoonmaakprocessen beter uitgevoerd. De medewerkers en leidinggevenden kregen zelf regie binnen financiële kaders en duidelijk vastgelegde gewenste resultaten. Er wordt nog regelmatig een benchmark gedaan om te checken of de organisatie nog marktconform presteert en alles nog op schema ligt.

De behaalde resultaten

  • Hogere medewerkerstevredenheid
  • Hogere patiënttevredenheid
  • Betere leidinggevenden
  • Beter uitgevoerde schoonmaakprocessen